Zmowa niemieckich supermarketów. Wielomilionowe kary za zawyżanie cen
Według śledztwa niemieckiego urzędu antymonopolowego niektóre sieci handlowe zawyżały ceny piwa, słodyczy, kawy, żywności dla zwierząt i kosmetyków. Śledztwo trwało 6 lat. Urząd nałożył w sumie 242 mln euro kar. Część tych sklepów to marki handlowe, które działają też w Polsce.
Jak ustalili kontrolerzy, trzy niemieckie sieci sklepowe - Edeka, Metro i Netto Marken-Discount - nielegalnie ustalały między sobą ceny piwa Beck's i innych produktów browaru AB InBev. Natomiast Lidl zawyżał ceny produktów firmy Haribo, a sieć Rossmann ceny kawy Melitta.
Kara za zmowę "piwną"
Ostatnia kara, wynosząca 90,5 mln euro, dotyczy głównie zawyżania cen piw produkowanych przez koncern AB InBev: Beck's, Franziskaner i Hasseroeder. Według urzędu zmowa cenowa między sieciami i producentem trwała w latach 2006 - 2009.
Sieci handlowe zawarły nieoficjalną umowę z browarem i zawyżały ceny piwa w sklepach swoich sieci. Koncern piwny za każdym razem ustalał podwyżki cen swoich produktów z sieciami handlowymi, dbając by wszędzie były takie same - w tym samym czasie i w takiej samej wysokości.
Właściwie tylko jedna z sieci, przeciwko którym toczyło się dochodzenie, uniknęła kary. REWE Zentral zdecydowała się na kooperacje z urzędem i dostarczyła kluczowych informacji w śledztwie. Kary uniknie także koncern AB InBev, który też współpracował z urzędem.
Wszystkie sieci, poza Rossmannem, zdecydowały się na zapłacenie kar. Tylko sieć kosmetyczna postanowiła przed sądem bronić się przed zarzutami urzędu antymonopolowego. Szef tego urzędu zapowiedział, że ostatecznie śledztwo w sprawie zmów cenowych niemieckich sieci handlowych zostanie zakończone w ciągu kilku miesięcy i nie wykluczył kolejnych kar finansowych.
rp.pl
Czytaj więcej
Komentarze