Pierwsze auta na wodór zarejestrowane w Polsce
Pierwsze wodorowe Toyoty Mirai zostały w kwietniu zarejestrowane w Polsce. Auta otrzymały czasowe tablice homologacyjne. Napędzane ogniwami paliwowymi samochody były testowane pod kątem procedury tankowania wodoru oraz użyteczności podczas codziennego użytkowania na polskich drogach.
Toyota Mirai powstała na bazie koncepcyjnego modelu Toyota FCV, który zaprezentowano w 2013 roku na Tokyo Motor Show. Dwa lata później, jako seryjny model została wprowadzona do sprzedaży w Japonii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Danii i Stanach Zjednoczonych.
Energia elektryczna zasilająca silnik w samochodzie powstaje dzięki reakcji wodoru z tlenem w ogniwach. Wodór jest zmagazynowany pod ciśnieniem 700 barów w dwóch trójwarstwowych zbiornikach z kompozytów z włókna węglowego i szklanego.
Wodór - paliwo przyszłości
Wodór, który można pozyskać w sposób ekologiczny np. z wykorzystaniem energii wiatrowej i który łatwiej magazynować niż prąd, ma stać się paliwem przyszłości. Stosowanie go na przemysłową skalę może zmniejszyć o 80 proc. emisję dwutlenku węgla do atmosfery, generowaną z powodu wykorzystywania paliw kopalnych - przekonuje japoński koncern.
W marcu Toyota Mirai zdobyła tytuł World Green Car of The Year - czyli ekologicznego auta roku. Pokonała m.in. Toyotę Prius i Chevroleta Volt.
Stacje tankowania wodoru w Polsce powstaną w ciągu 5 lat
Na razie w Polsce brak jednak stacji tankowania wodoru. Zaledwie kilkanaście stacji tankowania wodoru jest w USA. Powstają także na terytorium Niemiec, Danii i Wielkiej Brytanii.
Toyota przekonuje, że pierwsza stacje w Polsce powstaną w ciągu najbliższych 5 lat. Takie obiekty mają się znaleźć w Warszawie, Poznaniu, Białymstoku, Szczecinie, okolicach Łodzi, Trójmiasta i Katowic oraz we Wrocławiu i Krakowie.
Samar, polsatnews.pl
Czytaj więcej