Polacy zjadają coraz więcej czekolady
Statystyczny Polak zjadł w 2015 roku około 5 kg czekolady - wynika z badań firmy analitycznej Mintel. Połowa (49 proc.) polskich konsumentów czekolady twierdzi, że sięga po nią, aby poprawić sobie nastrój, zaś 23 proc. sięga po nią ze względu na właściwości relaksujące. 36 proc. konsumentów uważa, że czekolada dodaje im energii, co ma dowodzić jej regeneracyjnych właściwości.
- Spożywanie czekolady może być postrzegane jako »grzeszna przyjemność«, ale jednocześnie produkt ten jest ściśle związany z potrzebami emocjonalnymi. Prawdopodobnie z tego właśnie powodu konsumenci pozwalają sobie na czekoladę i inne mniej zdrowe przekąski. Nawet w czasach, gdy tak bardzo podkreśla się konieczność zwracania uwagi na to, by przekąski były zdrowe, nie da się ignorować znaczenia czekolady w zapewnianiu dobrostanu psychicznego - powiedziała Marcia Mogelonsky, dyrektor ds. analiz w firmie Mintel.
Jemy więcej czekolady lepszej jakości
Sprzedaż czekolady na wielu rynkach dynamicznie rośnie, a jak pokazuje badanie, obecnie w ofercie znajduje się więcej czekolady lepszej jakości niż kiedykolwiek wcześniej. W latach 2011–2015 liczba ekskluzywnych produktów czekoladowych wzrosła na całym świecie o 72 proc. Z kolei 7 proc. wyrobów wprowadzonych w 2015 r. aspiruje do klasy premium w porównaniu z 5 proc. w roku 2011.
Około jednej czwartej (22 proc.) konsumentów czekolady we Francji deklaruje, że w podejmowaniu decyzji zakupowych istotne znaczenie ma zawartość wysokiej klasy składników (podobnie uważa 21 proc. konsumentów we Włoszech, 17 proc. w Hiszpanii, 11 proc. w Niemczech i 9 proc. w Polsce). Ponadto jedna czwarta (25 proc.) nabywców czekolady w Wielkiej Brytanii deklaruje, że byłaby gotowa zapłacić więcej za luksusową markę czekolady dla siebie, a 44 proc. - podczas kupowania czekolady w prezencie.
Ciemna czekolada najpopularniejsza
- Biorąc pod uwagę, jak bardzo w ciągu ostatniej dekady pogłębiła się wiedza konsumentów na temat żywności, nie dziwi wzrost popytu na unikatowe, autentyczne produkty. Jest to szczególnie wyraźne w przypadku wyrobów czekoladowych - konsumenci bardziej interesują się sposobem pozyskiwania kakao, zawartością kakao i renomą marki - dodała Marcia Mogelonsky.
Europejskim konsumentom najbardziej przypada do gustu ciemna czekolada. W 2015 r. 48 proc. konsumentów we Włoszech stwierdziło, że podczas kupowania czekolady szuka odmiany ciemnej, co stanowi wzrost o 36 proc. w porównaniu z 2012 r. Ten sam trend obserwuje się we Francji (48 proc. w 2015 r. w porównaniu z 39 proc. w 2012 r.), Niemczech (30 proc. w 2015 r. wobec 24 proc. w 2012 r.) i Hiszpanii (40 proc. w 2014 r. wobec 36 proc. w 2012 r.).
Oryginalne smaki - z solą, herbatą
Wydaje się, że amatorzy czekolady na całym świecie poszukują coraz bardziej oryginalnych smaków, a branża reaguje na to zapotrzebowanie. Warto podkreślić, że w latach 2011–2015 na całym świecie nastąpił 63-procentowy wzrost liczby wprowadzonych na rynek wyrobów czekoladowych z dodatkiem herbaty matcha. W tym samym okresie liczba produktów czekoladowych z dodatkiem soli lub o słonym smaku zwiększyła się o 270 proc.
Obecnie 44 proc. nabywców czekolady w Wielkiej Brytanii deklaruje, że obecność w sklepie nowych smaków zachęca ich do zakupu, a 21 proc. konsumentów w Stanach Zjednoczonych mówi, że zazwyczaj kupuje nowe produkty czekoladowe, gdy zobaczą je na półce.
polsatnews.pl
Czytaj więcej
Komentarze