Druga linia metra ma już rok. "Przewiozła" 35 milionów pasażerów
- Przez rok od otwarcia z centralnego odcinka II linii metra w Warszawie skorzystało 35 mln pasażerów. Każdego dnia z podziemnej kolejki korzysta ponad 110 tys. osób, poinformowało Metro Warszawskie. Pierwsi pasażerowie wsiedli do pociągów drugiej nitki metra 8 marca 2015 roku. Z tej okazji we wtorek na stacjach II linii metra na pasażerów będą czekać słodkie upominki i gadżety.
Dodatkowo na ekranach przy stacji Świętokrzyska do końca marca będą prezentowane ciekawostki nt. pierwszego roku działania II linii metra, np. pociągi na centralnym odcinku pokonały dystans równy 28 okrążeniom Ziemi, a najdłuższe schody ruchome w Polsce mają ponad 40 m i są na stacji Centrum Nauki Kopernik.
Druga nitka metra została otwarta po ponad pięciu latach od podpisania umowy na projekt i budowę. Ma długość ponad 6 km, łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".
Grafiki Fangora, głos Gudowskiego
Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Poszczególne stacje różnią się kolorystyką.
Stacja "Nowy Świat-Uniwersytet" to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod ziemią. Wynika to z geologii Warszawy - konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły.
"Głosem" drugiej linii warszawskiego metra jest Maciej Gudowski, jeden z najpopularniejszych lektorów w Polsce. Kandydaturę Gudowskiego poparło niemal 50 proc. mieszkańców, którzy wzięli udział w internetowym głosowaniu.
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji wyniósł 4,17 mld zł.
Budowali prawie 5 lat
Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r. Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.
W listopadzie 2014 r. prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiadała otwarcie II linii podziemnej kolejki na 14 grudnia. Ratusz tłumaczył, że opóźnienie w oddaniu II linii metra spowodowane było pożarem akumulatorów na stacji "Rondo Daszyńskiego", do którego doszło 2 grudnia.
Sześć nowych stacji do 2019 roku. Koszt - 2,1 mld zł
Obecnie miasto przygotowuje się do rozbudowy II linii metra, najpierw do 2019 r. ma powstać sześć stacji (etap 3+3), po trzy na wschód i na zachód od odcinka centralnego, a następnie, do 2022 r. pięć kolejnych stacji - trzy na Targówku i dwie w kierunku Bemowa.
Pod koniec października ub. roku Metro wybrało firmy, które zrealizują etap 3+3. Turecka firma Gulermak wybuduje trzy stacje w kierunku Bemowa, a włoska Astaldi trzy w kierunku Targówka. Pierwsza z nich wyceniła swoje usługi na 1,1 mld zł, a druga na 1 mld zł. Obie firmy wcześniej tworzyły konsorcjum, które zbudowało centralny odcinek II linii metra. Pierwsze prace mają się rozpocząć w połowie tego roku.
PAP
Czytaj więcej
Komentarze