Koniec z korkami na "zakopiance". Jest zwycięzca przetargu na tunel
Włoska firma Astaldi została wybrana na wykonawcę około 3-kilometrowego górskiego odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą w Małopolsce wraz z ponad 2-kilometrowym tunelem. Zaproponowała ona najniższą cenę wynoszącą blisko 969 mln zł.
Jak poinformowała w poniedziałek Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GKKDiA), w finale przetargu na odcinek tunelowy "zakopianki" pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą znalazło się sześć firm i konsorcjów, z których połowa była z Włoch. Najniższą cenę zaproponowała firma Astaldi, opiewającą na blisko 969 mln zł, a najwyższą, czeski Metrostav - na ponad 1 mld zł.
2 kilometry tunelu zakopianki
Wszystkie firmy zadeklarowały, że wykonają inwestycję w cztery i pół roku 54 miesiące. W okres realizacji zadania wliczone są miesiące zimowe. Przedstawicielka GDDKiA zaznaczyła, że podpisanie umowy z wybranym wykonawcą będzie możliwe po upłynięciu czasu przewidzianego na ewentualne odwołania. Dokumentacja przetargowa musi jeszcze przejść kontrolę prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Zgodnie z założeniami zwycięzca przetargu będzie miał za zadanie wybudowanie odcinka tunelowego drogi klasy S długości ok. 3 km, w tym dwukomorowego tunelu o długości ponad 2 km. - Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości ponad 2 km każdy, w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego - poinformowała Iwona Mikrut. Tunel będzie przebiegał w masywie Lubonia Wielkiego w Beskidzie Wyspowym.
Będą trzy odcinki, znikną korki
Budowa górskiego odcinka "zakopianki" od Lubnia do Rabki została podzielona na trzy osobne przetargi. Według wcześniejszych zapowiedzi podpisanie umów z wykonawcami na wszystkie trzy odcinki S7 od Lubnia do Rabki przewidywane jest pod koniec pierwszego kwartału tego roku.
Dla odcinka pomiędzy Skomielną Białą i Chabówką wybrano już wykonawcę. Została nim włoska firma Salini Impregilo, która kosztem 615 mln zł wybuduje dwujezdniową drogę ekspresową S7 o długości 6,1 km, a także m.in. dwa węzły drogowe "Skomielna Biała" i "Zabornia" - z tego węzła będzie można jechać dalej na Słowację i Węgry przez Chyżne, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższy liczący 992 metry.
Kończy się także przetarg na kolejny odcinek S7 między Lubniem i Naprawą o długości 7,6 km. Oferty złożyło 12 wykonawców. Kontrakt będzie zakładał wybudowanie dwujezdniowej drogi klasy S, dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych "Lubień" i "Krzeczów" i 10 obiektów inżynierskich.
Trzy aglomeracje, 720 kilometrów
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Będzie przebiegać od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej łączna długość wyniesie ok. 720 km. Nową trasę w wiekszości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomeracje: trójmiejską, warszawską i krakowską.
PAP
Czytaj więcej