Jutro aukcja polskiego obrazu. Rekord niemal pewny
Dzieło "Dziewczynka z koszem owoców i barankiem" Tadeusza Makowskiego ma szansę sprzedać się nawet za 1,9 mln złotych. O namalowany w 1923 r. w Paryżu obraz kolekcjonerzy będą walczyć na wtorkowej licytacji warszawskiego domu aukcyjnego Polswiss Art. Wszystko wskazuje na to, że będzie to najdroższy obraz Makowskiego sprzedany na aukcji.
Tadeusz Makowski, przedstawiciel tzw. szkoły paryskiej, to jeden z najważniejszych polskich malarzy początku XX wieku. Znany jest głównie z malowania charakterystycznych, geometrycznych sylwetek dzieci. Najdroższą sprzedaną do tej pory na aukcji pracą Makowskiego jest pochodzący z 1928 r. obraz "Przechadzka", który wylicytowano w 2004 r. w domu aukcyjnym Polswiss Art za ponad 1,1 mln zł. Cena wywoławcza "Dziewczynki…", wystawionej na licytację przez warszawski dom aukcyjny, to 1,5 mln zł. Zdaniem ekspertów domu aukcyjnego obraz ma szansę ustanowić nowy rekord na prace tego artysty.
Malczewski poszedł za 3 miliony
- Obraz wywołał spore zainteresowanie w świecie kolekcjonerów, głównie za sprawą swojej niepodważalnej urody i klasy malarskiej. Jest to bez wątpienia dzieło, które mogłoby zastąpić w muzeum niejedną wiszącą tam obecnie pracę Tadeusza Makowskiego - powiedziała polsatnews.pl Marta Rydzyńska z Polswiss Art i dodała, że "obrazy klasy muzealnej trafiają się na rynku aukcyjnym wyjątkowo rzadko".
Najdroższym sprzedanym do tej pory polskim obrazem na aukcji w kraju jest dzieło "Polski Hektor" Jacka Malczewskiego, które w grudniu 2014 roku osiągnęło w Polswiss Art cenę nieco ponad 2,6 mln zł. Nabywca zapłacił w sumie za obraz prawie 3 mln zł, gdyż do wylicytowanej ceny doliczono 15 proc. opłaty aukcyjnej.
- "Dziewczynka z koszem owoców i barankiem" Makowskiego nie pobije więc rekordu, natomiast zapewne znajdzie się w gronie bardzo nielicznych dzieł sztuki, które przekroczyły barierę 1 mln zł. Przez ostatnie 15 lat na polskich aukcjach sprzedaliśmy zaledwie niecałe 40 takich dzieł. Jednak ta liczba bardzo szybko wzrasta. Obrót aukcyjny na wszystkich aukcjach w Polsce w 2014 roku wyniósł lekko ponad 60 mln zł, w 2015 roku przekroczyliśmy już 100 mln zł. Należy więc spodziewać się nowych rekordów - powiedziała pracowniczka domu aukcyjnego Polswiss Art.
- Obecnie twórczość Makowskiego należy nie tylko do najlepszych przykładów polskiej sztuki nowoczesnej, ale jest także swoistym rarytasem na rynku sztuki. Przez wzgląd na walory plastyczne, wartość historyczną, jak również biografię artysty związanego ze szkołą paryską, widać na powrót ożywienie wśród kolekcjonerów pragnących uzupełniać swoje zbiory klasycznymi realizacjami mającymi właściwie rangę muzealną - zauważyła Anna Niemczycka-Gottfried z portalu "Rynek i Sztuka".
Obraz wyjątkowo cenny
Obraz "Dziewczynka z koszem owoców i barankiem" pochodzi z wyjątkowego okresu twórczości Makowskiego, kiedy to artysta dwukrotnie podróżował do Holandii zafascynowany płótnami mistrzów niderlandzkich - zauważa portal "Rynek i sztuka". Dzieło jest wyjątkowo cenne, bo należy do bardzo nielicznego zbioru obrazów Makowskiego łączących jego dojrzały styl z silnym wpływem szkoły niderlandzkiej. "Dziewczynka z koszem owoców i barankiem" w 1927 r. zaprezentowana została podczas pierwszej, indywidualnej wystawy artysty w Paryżu. Ekspozycja spotkała się z wielkim uznaniem publiczności.
"Wizerunek wiejskiej dziewczynki w chustce na głowie, trzymającej przepastny wiklinowy kosz wypełniony owocami emanuje uczuciowością i poetyckością, która odróżniała słowiańskie w nastroju malarstwo Makowskiego od dzieł jego paryskich towarzyszy" - komentuje "Rynek i sztuka". Widoczne wpływy malarstwa francuskiego, objawiające się zwłaszcza w kolorycie i formie kosza z owocami dopełnione są w obrazie Makowskiego "melancholią, naiwną i ludową poetyckością, ujmującym ciepłem".
Jeden z najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku
Tadeusz Makowski urodził się w 1882 r. w Oświęcimiu, zmarł w 1932 r. w Paryżu. Studiował w krakowskiej ASP, a od 1908 r. na stałe przeniósł się do Paryża. Uprawiał malarstwo sztalugowe, rysunek, akwarelę i techniki graficzne. Od kubistów przejął zgeometryzowaną formę i zwartą konstrukcję obrazu. Ulegał wpływom impresjonistów, ostatecznie, pod koniec lat 20. wypracował własny styl, maksymalnie uprościł kształty sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Czytaj więcej