USA: w świetle prawa robot może być kierowcą
Amerykański nadzór bezpieczeństwa transportu zgodził się z interpretacją przepisów zaproponowaną przez koncern Alphabet, z której wynika, że w świetle prawa robot może być uznany za kierowcę - poinformował dziennik "Financial Times". Zdaniem gazety oznacza to, że zniesiono "bardzo poważną barierę na drodze planów Google'a do wprowadzenia na drogi samochodów bez kierownic i pedałów hamulca".
Amerykański nadzór bezpieczeństwa transportu (The National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) poinformował w liście do szefa projektu Google'a ds. autonomicznych samochodów Chrisa Urmsona, że zgodził się z interpretacją federalnych standardów pojazdów drogowych zaproponowaną przez koncern. Spełnienie tych standardów jest konieczne, aby dopuścić każdy samochód na amerykański rynek - przypomina "FT".
Nowa definicja "kierowcy"
"NHTSA będzie interpretować pojęcie >>kierowcy<< w kontekście, w jakim przedstawia je Google, opisując pojazd mechaniczny jako system samodzielnej jazdy, a nie odnosząc się do osób podróżujących pojazdem. (...) Zgadzamy się z Googlem, że ich samochód nie będzie potrzebował >>kierowcy<< w tradycyjnym tego słowa znaczeniu" - napisano w liście do koncernu.
Samochody bezpieczniejsze bez ingerencji ludzi
Google zapewnia, że samochody będą bezpieczniejsze, gdy ludzie nie będą mieć nad nimi kontroli, lub możliwości ingerowania w jazdę. W zamian firma będąca częścią koncernu Alphabet proponuje powierzenie prowadzenia pojazdu sztucznej inteligencji, która będzie podejmować decyzje w oparciu o dane dostarczane przez systemy czujników, kamer i informacje pozyskane z map.
"To znacznie bardziej radykalne podejście od tego prezentowanego przez wiele firm motoryzacyjnych, które postulują stopniowe przejście w kierunku jazdy autonomicznej, które przez lata nadal będzie wymagać kontroli kierowcy" - podkreśla londyński dziennik.
Nowe prawo dotyczące "całkowicie autonomicznej jazdy"
W zeszłym roku kalifornijski urząd ds. pojazdów mechanicznych zapowiedział, że wszelkie autonomiczne samochody testowane na stanowych drogach będą musiały być wyposażone w kierownicę i pedały hamulca. Google protestowało przeciwko tej decyzji. Jednak w zeszłym miesiącu amerykański minister transportu USA Anthony Foxx poinformował, że w niedługim czasie przedstawi propozycje nowego ogólnokrajowego prawa dotyczącego "całkowicie autonomicznej jazdy".
W listopadzie ubiegłego roku i w styczniu tego roku Google wysłało do NHTSA zapytania dotyczące kilku kwestii w tym np. konieczności wyposażenia samochodów w pedał hamulca, przyciski kontrolujące światła drogowe czy w lusterka.
PAP
Czytaj więcej