Kraków: rozpoczęły się testy autobusów z technologią fotowoltaiczną
Autobusy, w których energia słoneczna wspomaga zasilanie urządzeń pokładowych, m.in. automatów biletowych i kasowników, wyjechały w piątek z zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. System ma pozwolić na zaoszczędzenie ok. 5 proc. kosztów wynikających ze zużycia paliwa.
Systemy technologii fotowoltaicznej, które przetwarzają promieniowanie słoneczne bezpośrednio na energię elektryczną zostały zamontowane na dachach dwóch przegubowych autobusów kursujących na liniach nr 129 i 503 – poinformował rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk.
Energia słoneczna zasili kasowniki, oświetlenie i biletomaty
System służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia. Do zasilania instalacji służą elastyczne moduły fotowoltaiczne, w których zastosowano technologię produkcji bez użycia szkła. Daje to im odpowiednią elastyczność pozwalającą na zamontowanie na dachu pojazdu. Panele są w pełni odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
System działa automatycznie załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów. - Z przeprowadzonych prób wynika, że przy rozładowanych akumulatorach, przy pełnym nasłonecznieniu, system w ciągu 20 minut jest w stanie doładować akumulatory umożliwiając uruchomienie silnika w pojeździe - powiedział Gancarczyk.
Koszty paliwa spadną o ok. 5 proc.
Według danych przewoźnika system pozwala pokryć ok. 25 proc. energii elektrycznej generowanej dotychczas ze spalania oleju napędowego w silniku. Daje to oszczędności w kosztach zużycia paliwa wynoszące ok. 5 proc.
Producentem systemu Sun-Bus jest polska firma In-Lab. Jak deklaruje, do końca roku zostanie w nie wyposażonych ponad 150 różnych pojazdów w Europie.
PAP
Czytaj więcej
Komentarze