"Najfajniejsza małpa w dżungli". H&M przeprasza za reklamę z czarnoskórym dzieckiem
Szwedzki gigant odzieżowy H&M przeprosił za wykorzystanie wizerunku czarnoskórego dziecka do reklamy bluzy z nadrukiem "Coolest Monkey In The Jungle" (najfajniejsza małpa w dżungli - red.). Zdjęcia chłopca, które wywołały oburzenie m.in. internautów oraz ekspertów branży modowej, zniknęły z oficjalnych stron i kont marki w mediach społecznościowych.
Kontrowersyjna reklama pojawiła się w brytyjskiej wersji sklepu internetowego sieci H&M i momentalnie wywołała ostrą reakcję w mediach społecznościowych. Felietonista "New York Timesa" Charles M Blow zapytał wprost: Czy postradaliście zmysły?
O to, czyim pomysłem było ubranie czarnoskórego malca w bluzę z takim napisem zapytała szwedzka blogerka modowa Stephanie Yeboah.
Whose idea was it at @hm to have this little sweet black boy wear a jumper that says ‘coolest monkey in the jungle’?
— Stephanie Yeboah (@NerdAboutTown) 7 stycznia 2018
I mean. What. pic.twitter.com/6AJfMdQS4L
A kanadyjski muzyk R&B "The Weekend", który projektował męską kolekcję H&M na rynek kanadyjski, ogłosił, że zrywa współpracę.
woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i’m deeply offended and will not be working with @hm anymore... pic.twitter.com/P3023iYzAb
— The Weeknd (@theweeknd) 8 stycznia 2018
W dyskusji pojawiły się też głosy, że sprawa została wyolbrzymiona. "Być może był to niewinny błąd i nikt nawet nie pomyślał, że zostanie to odebrane jako rasizm" - napisał jeden z internautów.
Na zdjęciach reklamujących kolekcję pojawiły się też białe dzieci, w bluzach z innymi nadrukami, np. "survival expert".
.@hm this is inappropriate, offensive, and racist. Why is the white kid "a jungle survivor" and the black kid the "coolest monkey in the jungle"? How do you think this is okay? REMOVE this and the clothing piece. This is completely distasteful! #racist #hm https://t.co/uati7eI0Io pic.twitter.com/WSF9Wiksio
— Selene Arianela (@ArianelaSelene) 8 stycznia 2018
Te zdjęcia również usunięto. H&M poinformowało, że cała kolekcja zniknęła ze sklepowych półek. Zapowiedziano wewnętrzne "dochodzenie", które ma pomóc, by w przyszłości nie dochodziło do podobnych sytuacji.
— H&M (@hm) 9 stycznia 2018
polsatnews.pl
Czytaj więcej