Towar do sklepu Lidla w Szwecji dostarczać będzie ciężarówka bez kierowcy. Już w przyszłym roku
T-pod jest ciężarówką, w której nie ma kabiny kierowcy. Pojazd jest autonomiczny, ale w razie sytuacji awaryjnych operator będzie mógł zdalnie przejąć nad nim kontrolę. Ciężarówka została zaprojektowana przez szwedzką firmę Einride i właśnie w Szwecji w 2018 r. po raz pierwszy zacznie dostarczać towar z centralnego magazynu do sklepu Lidla w Halmstad.
T-pod nie jest wielkim pojazdem, ma zaledwie 7 metrów długości. Brak kabiny pozwala jednak zapakować do wnętrza 15 europalet, a ładowność samochodu wynosi 20 ton.
Maksymalny zasięg ciężarówki - 200 km
Ciężarówka jest napędzana elektrycznymi silnikami. Pojemność baterii pozwala na pokonanie dystansu do 200 kilometrów.
Na miejsce testów pojazdu T-pod wybrano Szwecję, gdyż w tym kraju zmieniono w lipcu prawo i możliwe jest dopuszczenie do ruchu pojazdów w pełni autonomicznych. Wymaga to jednak uzyskania zezwoleń, o które firma Einride już zaczęła zabiegać.
Po uzyskaniu pozwoleń producent planuje uruchomić w ciągu roku stałe kursy ciężarówki, która będzie dostarczać towar do sklepu Lidla w Halmstad zachodnim wybrzeżu Szwecji z położonego pod miastem centrum dystrybucyjnego.
Zdalna kontrola operatora
Ciężarówka będzie poruszała się bez kierowcy, ale nie zostanie całkowicie bez dozoru. W razie sytuacji awaryjnej zdalnie kontrolę nad nią będzie mógł przejęć operator. Będzie on mógł nadzorować z biura kilka takich pojazdów jednocześnie.
Ciężarówka T-pod będzie jedną z atrakcji targów Logistyki i Transportu w Goeteborgu (7-8 listopada). W styczniu 2018 r. T-pod zostanie zaprezentowany w Waszyngtonie w USA.
intelligentlogistik.com